Muziekfabriek Beesd
Ridderslag 9a
4153 XG Beesd
Tel: 06 53 78 58 93
IBAN: NL68 KNAB 0516 3309 42
BIC: KNABNL2H
KVK: 30264473

Team Muziekfabriek Beesd

Ons team bestaat uit vakspecialisten met minstens één been in het vak en een warm kloppend hart voor goed muziekonderwijs! Maak kennis met onze mensen vóór en achter de schermen:

Marieke
Zevenbergen

oprichter, vocal coach & pianodocente

Mees
Thijssen

drumdocent, bandcoach, pianodocent

Boris
van Wiltenburg

gitaardocent, basgitaardocent & bandcoach

Yentl
Demirel

muziekpedagoog - opperhoofd van DoReMinis & SuperMaestros

Rosa
de Groot

zangdocent & songwritingdocent

Tristan
de Haas

drumdocent en ukelele-docent

Caya Dijkgraaf

Valt in voor Yentl voor DoReMinis en SuperMaestros

Marit Janssens

Administratief Assistent (en zangfanaat)

Michaël
Sperber

ICT Specialist (en muzikaal duizendpoot)

Vertrouwens
persoon

Luisterend Oor

OVER TRISTAN

Tristan is allround muzikant en kunstenaar. Hij speelt drums, bas, gitaar, piano, zingt en schrijft zelf songs en neemt die op in zijn thuisstudio. Een vertrouwd gezicht in de Muziekfabriek, want hij volgde (net als Rosa, Jesse en Sem) ook eerst bij muziekles bij de Muziekfabriek. Momenteel volgt Tristan ons vocal academy-traject, een gerichte opleiding tot zangdocent.

Op muzikaal vlak is Tristan echt van alle markten thuis en je kunt Tristan dan ook bij allerlei projecten tegenkomen. Zo is hij bijvoorbeeld momenteel bassist in een Pink Floyd Tributeband. Hij schrijft eigen werk, alleen en samen met anderen.

Tristan geeft momenteel drumles en ukelele-les bij de Muziekfabriek en assisteert bij andere muzieklessen

 

administratieve ondersteuning

Muziekliefhebber Marit Janssens biedt administratieve ondersteuning bij de Muziekfabriek. In haar functie als rechterhand van Marieke concentreert Marit zich op administratieve processen zoals de leerlingadministratie, planning, facturering en andere administratieve taken. Zo heb je in je begin bij ons waarschijnlijk eerst even contact met Marit over je inschrijving als leerling.

Hoewel Marit officieel documentalist is, specialiseert ze zich in administratieve ondersteuning, zowel voor langlopende als kortlopende projecten. Haar opdrachten komen voornamelijk uit de culturele sector. Ze voert ze uit via haar bedrijf O-Dare, waar ze zich richt op ondersteuning, administratie, redactie en efficiëntie.

Marit houdt erg van zingen en muziek. Al van jongs af aan tot op de dag van vandaag maakt ze geregeld deel uit van diverse koren en projectkoren, volgde jarenlang zanglessen, speelde piano en viool. Ze bezoekt graag muzikale voorstellingen zoals musicals en theaterconcerten. 

Marieke noemt Marit ‘De Rechtdoordenker van de Muziekfabriek’. Naast de dynamiek- soms ook hectiek- in de Muziekfabriek (flexibele creatievelingen en de waan van de dag enzo) komt Marit’s inzicht in overzicht ontzettend goed van pas! 

Muziekpedagoge en docente algemene muzikale vorming

Mijn naam is Caya Dijkgraaf. Vanaf eind november 2023 neem ik de DoReMini- en SuperMaestrolessen onder mijn hoede bij de Muziekfabriek, omdat Yentl met zwangerschapsverlof gaat.

Vanaf jongs af aan is muziek niet weg te denken uit mijn leven. Het begon met pianospelen en zingen, maar breidde zich uit naar andere instrumenten zoals kalimba en ukelele.

Na de middelbare school koos ik voor de PABO en volgde direct daarna de Post-HBO opleiding ‘Vakspecialist Muziek’. Voor de klas besefte ik me dat mijn hart vooral lag bij het actief geven van muzieklessen. Het besluit om mij volledig in te zetten voor muziek was toen snel gemaakt. Daarnaast run ik mijn eigen bedrijf “De Blauwe Koffer”. Van daaruit deel ik mijn passie voor muziekonderwijs door inspirerende muziekworkshops en activiteiten aan te bieden gericht op kinderen in basisschoolleeftijd. Ik werk voor basisscholen, BSO’s en nu dus voor de Muziekfabriek.

Ik gebruik verschillende werkvormen in mijn muziekles. Zo neem ik kinderen mee in de verschillende domeinen van muziek. Het doel is natuurlijk vooral om plezier te hebben terwijl we met elkaar muziek maken. Zo leren ze het meeste.

zangdocent & songwritingdocent

‘Je hoort wel eens van die verhalen over artiesten die vanuit hun zolderkamer complete albums in elkaar knutselen. Zo iemand ben ik ook! Ik probeer als docent dan ook echt over te brengen hoe belangrijk het is om creativiteit de ruimte te geven. Ook als je het liefste covers zingt, is het altijd leuk om te kijken hoe je er jouw eigen draai aan kan geven.’

Rosa is een singer-songwriter en zangeres met een diploma van de Nederlandse Pop Academie op zak (specialisatie: songwriting). Op haar vijftiende begon Rosa met zingen in een coverband. Het was al snel duidelijk dat zingen haar passie was, en ze nam  zangles bij Marieke. Geïnspireerd door artiesten als Joni Mitchell en Fleetwood Mac begon ze haar eigen Engelstalige nummers te schrijven. 

Eenmaal toegelaten tot de Popacademie, bracht ze een EP uit met “Silhouettes”, haar band.  Via het excellentie-traject van haar opleiding volgde, een jaartje later, een EP met uitsluitend Rosa’s eigen werk.  Onder de naam Ismene (haar tweede naam), was “The Whole Drive” in juni 2019 haar debuut als solo-artiest. 

Aan het begin van haar muzikale carrière na haar opleiding kreeg ze te maken met de pandemie, die haar veelbelovende start abrupt onderbrak. Zodra ze weer kon zingen en optreden, heroriënteerde Rosa zich op haar muzikale loopbaan. Hierbij stond ze voor twee belangrijke doelen: ze wilde muziekdocent worden en tegelijkertijd haar eigen podium terugvinden.

Rosa is weer aan het optreden en songwriten. Ze begeleidt zichzelf op gitaar en piano, soms solo, soms met een band.

Onlangs rondde Rosa een intensief opleidingstraject af bij Marieke: De Vocal Academy van Muziekfabriek Beesd. Daardoor kan ze nu les geven als vakdocent bij Muziekfabriek Beesd. Ze geeft zangles in CVT (Complete Vocal Technique) en songwriting en is beschikbaar voor zowel volwassenen als jongeren.

Gitaardocent basgitaardocent en bandcoach

Al vanaf zijn 15e is Boris (’92) verknocht aan de gitaar. Hij wist zijn weg op het instrument al snel te vinden en speelde dan ook al gauw in diverse bandjes. Na de middelbare school studeerde hij eerst gitaar aan de Nederlandse Popacademie en leerde daarna nóg een beetje verder aan het conservatorium in Arnhem. 

Boris’ eigen muzikale achtergrond ligt in blues, pop, rock & jazz. Zijn grote inspiratiebronnen zijn dan ook gitaristen als Mark Knopfler (Dire Straits), John Mayer en Eric Clapton. Momenteel speelt hij in de bands Morning Daze en Ismene. 

Samenspelen heeft een hele een grote waarde in Boris’ muzikale visie en dat geldt zowel voor het muziekmaken als voor de les: door muzikale kruisbestuiving kom je tot liedjes, grooves en sounds die zich anders nooit gevormd zouden hebben. Niet voor niets speelt Boris in de les dan ook met je mee en leidt hij “BandStands”.

In Boris’ lessen is één ding het allerbelangrijkste: je instrument kennen en beheersen, zodat je je snel vrij kunt voelen om te spelen wat je wilt. Dat is super leuk! De theoretische basis hoort daar ook bij: die zorgt ervoor dat je snapt wat je doet en dat geeft je de stabiele basis om creatief te zijn.

muziekpedagoog & opperhoofd van DoReMinis & SuperMaestros​

Yentl (Deil) is al vanaf 2021 onze enthousiaste, toegewijde kids-muziek-juf. Haar passie voor kinderen en muziek leidde er toe dat ze (naast een heel ander werkveld) leerkracht is, met als vakspecialisatie muziek voor het jonge kind.

Yentls kijk op ‘muziekles geven’

“Net zoals een lichaam behoefte heeft aan voedsel, heeft de geest behoefte aan expressie en zingeving. Die van kinderen net zo goed als die van volwassenen! Muziek is één van de manieren om hiermee bezig te zijn. Je leert je uitdrukken, en je muzikaal te verbinden met anderen. Mijn belangrijkste doel is dat de kinderen ervaren hoeveel plezier ze kunnen hebben in muziek. Dat ze zin krijgen in muziek, dat hun zelfvertrouwen groeit, en dat ze nieuwsgierig worden naar méér. Dat ze de basisvaardigheden ontwikkelen die je gebruikt om een heel leven lang muziek te blijven maken.

Muziek is altijd in het hier en nu. Je maakt het mee en je doet het samen. Elke leerling en elke les is weer anders. Ik kom altijd vrolijk terug van muziekles geven. Soms sta ik echt versteld van wat een kind kan leren! Ik heb afgeleerd om te denken dat iets ‘te moeilijk’ is. Het startpunt is enthousiasme en inspiratie. Dan zoek ik daarbij oefeningen, spelletjes en opdrachten die de leerlingen verder helpen in hun muzikale ontwikkeling. Elke les komen meerdere pijlers aan bod, maar zingen en bewegen doen we altijd. Daarnaast werken we aan instrumenten bespelen, luisteropdrachten en (beginnend) notenleer. 

Van wat voor soort muziek hou je zelf?

“Eigenlijk van veel soorten muziek. Maar in het bijzonder van wereldmuziek, filmmuziek, van oude swing-jazz, van minimalistische klassieke muziek. Goede kindermuziek kan ik ook waarderen. En héél af en toe houd ik van lekker dansen op techno!”

Toen mijn moeder verhuisde bleef er een piano ‘over’, die nu bij ons in huis staat. Daar speel ik graag op. In de tussentijd heb ik ook nog even klarinet gespeeld, en een poos cello. In huis verzamelen zich ‘als vanzelf’ allerlei instrumenten: een steeldrum, percussie-instrumenten, melodica, ukelele, … Je bent nooit te oud om te leren! 

Yentl vertelt: “Mijn moeder is pianiste en gaf thuis pianoles. Daardoor was er altijd muziek in huis. Als kind pingelde ik wel eens op de piano, maar les van je moeder werkt niet zo goed. Verstopt achter de bank in de woonkamer stond ook een gitaar. Daar mochten we niet aankomen. Dus dat was precies wat ik wilde leren spelen.

Toen ik een jaar of 10 was, ging ik op gitaarles. Ik speelde klassiek en Spaans. Ik heb even elektrisch gitaar geprobeerd, en met een bandje meegespeeld. Maar akoestisch vond ik het leukste. In mijn studententijd ben ik gaan zingen. Eerst solo, maar ik ontdekte al snel dat samen zingen veel leuker is. Dus zong ik bij een aantal koren, en heb er ook eentje opgericht met een studiegenote. Dat is een operettekoor geworden dat nog steeds bestaat (Carmina Ludicra).

Na mijn studie filosofie ben ik gaan werken voor de overheid. Dat doe ik nu nog steeds. Maar ik deed ook altijd vrijwilligerswerk met kinderen, zoals het begeleiden van kindervakantie-weken, werken bij de kindertelefoon en voorlezen. Daar wilde ik meer mee doen. Zodoende deed ik de PABO, in deeltijd, met daarbij de vakspecialisatie muziek. Nu kan ik twee passies combineren: werken met kinderen en muzikaal verbinden. Vanuit de PABO heb ik een stevige basis met didactische handvatten om aan te sluiten bij wat kinderen nodig hebben. Zo kan ik makkelijk inspelen op wat de kinderen interessant vinden. Maar ook een brede interesse aanwakkeren voor andere muziekstijlen, of muziektheorie. 

Yentl is in seizoen’23/’24 een poosje met zwangerschapsverlof. Caya Dijkgraaf neemt haar lessen waar.

Vertrouwenspersoon - een luisterend oor

We vinden het belangrijk dat iemand die zich in een lastig parket bevindt, zonder consequenties zijn of haar verhaal kan doen en advies kan inwinnen. Daarom  hebben we een vertrouwenspersoon aangesteld.

De vertrouwenspersoon voor Muziekfabriek Beesd is Denice Hopkoper. Denice is clusterdirecteur van 6 basisscholen en is derhalve gewend aan voorkomende situaties in onderwijs. Ze is moeder van één van onze leerlingen en kan daardoor ook vanuit dat kader naar de gang van zaken kijken. De vertrouwenspersoon is beschikbaar als je het gevoel hebt dat het niet oké is om een lastige situatie te bespreken met je eigen docent of de leidinggevende van je docent. Of: als je docent bent: met de leerling, ouders van een leerling, een collega of de leidinggevende van jou en/of je collega..

In eerste instantie biedt de vertrouwenspersoon een luisterend oor. Alles wat je bespreekt met de vertrouwenspersoon blijft tussen jullie, tenzij je anders beslist. Soms is het al voldoende om je verhaal te vertellen, en dan is er geen verdere actie nodig. 

Als luisteren alleen het probleem niet oplost, zal de vertrouwenspersoon je helpen om te kiezen uit verschillende mogelijkheden. Dit betekent dat Denice samen met jou de verschillende opties zal bekijken en de voors en tegens ervan zal bespreken.

De vertrouwenspersoon is er voor zowel leerlingen als medewerkers. Denice kent de Muziekfabriek in doen en laten, maar heeft geen persoonlijke band met onze teamleden, wat het mogelijk maakt om in vertrouwen te praten. Ze zal geen informatie delen met ons team, tenzij je dat zelf wilt.

Je kunt Denice bereiken via denice.hopkoper@gmail.com

DRUMDOCENT, BANDCOACH EN MUZIKAAL ALLESKUNNER

Mees Thijssen (Beesd ’99) speelt al sinds zijn zevende drums en vanaf dat moment is de liefde voor muziek alleen maar gegroeid. Op de middelbare school wist hij al dat hij Docent Muziek wilde gaan studeren. Hij wist het zó zeker, er was niet eens een plan B.

En zo liep het ook: hij ging studeren aan de Academie voor Muziekeducatie in Tilburg (Het Tilburgs Conservatorium). Daar verbreedde hij zijn muzikaliteit flink, met gitaar, piano, basgitaar en zang. Tijdens zijn stages kwam hij erachter dat hij muziek maken met leerlingen samen het vetst vindt en dat is dan ook zijn doceer-stijl geworden. In 2021 studeerde hij Cum Laude af en start hij naar eigen zeggen met het mooiste vak van de wereld. Dat is ook het moment waarop hij bij ons is begonnen met lesgeven.

Samen muziek maken is het allerleukst. Dat kwam al heel goed uit als ontwerper van de nieuwe onderwijsmethode voor het toelatingsjaar van de Rockacademie, maar onze Muziekfabriek-leerlingen profiteren daar ook van! Mees geeft natuurlijk drumles en geeft leiding aan onze Bandstands! Maar hij geeft ook pianoles, aan beginnende leerlingen. Als het een keer nodig is, kan hij je ook prima dingen uitleggen over de bas en de gitaar, dat speelt hij ook namelijk!

ICT Specialist
(en muzikaal duizendpoot)

Ik speel gitaar vanaf mijn 14e (ofzo), ik speel bas, ik zing, ik drum, ik schrijf liedjes en ik neem alles op in mijn eigen studiootje. 

Jaren geleden kwam ik bij Marieke op les, er was toen nog geen Zangschool of Muziekfabriek. Ik wilde weer zangles. Ik was verrast door de plek die lichte muziek krijgt in het huidige muziekonderwijs! Eindelijk geen hete-aardappel-zangles! Kennismaken met CVT was een openbaring!

Oh, en ICT? Al vroeg was ik bij de Muziekfabriek in de weer om te helpen met automatiseren van de administratie en opzetten van de websites.  In het dagelijks leven ben ik softwareontwikkelaar voor een internationaal bedrijf en heb ik mijn eigen Scolavisa, voor webapplicaties en websites. 

Michael is ons door weer-en-wind betrokken teamlid achter de schermen. Hij bouwde al onze websites, ook deze. We ontwikkelden samen Class, het cursussen-en-leerlingen-administratiesysteem. Althans: wij riepen van alles en Michael bouwde het. Michael is iemand die altijd meedenkt, in mogelijkheden denkt en voor je klaar staat. Zonder hem waren we lang niet waar we nu staan!

oprichter, vocal coach & pianodocente

Hoi, ik ben Marieke, zangeres, zang-en pianodocente en oprichter van de Muziekfabriek. 

Als leider van ons team strooi ik mijn enthousiasme, visie en energie om me heen en bedenk en regel ik van van-alles-en-nog-wat. Kom je bij mij op les, dan breng ik je met veel enthousiasme en energie mijn kennis en ervaring over.

Ik vind het belangrijk dat je je op je gemak bij me voelt en dat ik je kan inspireren. Jou zo ver brengen als je in je hebt: dat is mijn missie! 

Zangles geef ik op basis van CVT (Complete Vocal Technique). Mijn lessen hierin kreeg ik hoofdzakelijk van Eva Wilms, CVT Master in Nederland. Ik geef les sinds 2005. In 2016 richtte ik Zangschool Beesd op en in 2020 Muziekfabriek Beesd (nu samen één). Meerstemmige samenzang is mijn passie en dat is dan ook mijn expertise geworden. Dat komt goed van pas als vocalcoach van popkoor BasedOn, jongeren vocalgroup Beesdse Bende en de Close Harmony groepen. Ik geef workshops over zangtechniek, ook aan koren, om ze te helpen met klankvorming, techniek en performance. Van alle docenten ben ik de meest ervaren kracht. Daarom focus ik me op volwassen (en vaak de gevorderde) zang-en pianoleerlingen en het ontwikkelen van cursussen en workshops die hen de volgende stap bieden. Ook voor auditiebegeleiding en ons Vocal Academy traject ben je bij mij aan het juiste adres. 

Naast vocal coach ben ik uitvoerend zangeres. Huiskamerconcerten zijn mijn lievelingssetting: fijn dichtbij de mensen, echt contact maken! Mijn netwerk van musici, technici, boekers en andere muziekprofessionals is heel groot. Dat gebruik ik dan ook om contacten te leggen voor mijn studenten om hun weg ook beroepsmatig te vinden in muziek

Hoe liep het zo? “Ik kom uit een heel muzikaal nest! Mij ouders waren dwarsfluitdocente en concertpianist. Mijn vader was ook pianodocent, koordirigent en zangdocent. Zingen deed ik al snel en toen mijn handen eenmaal de toetsen konden raken, speelde ik piano. Daar kreeg ik ook les in, niet van mijn ouders. Dat werkt niet 🙂 

De klassieke pianoles verruilde ik op m’n 14e voor de stoerdere Basgitaar. In het combo van de muziekschool hadden ze ook een zangeres nodig. Schoorvoetend deed ik dat dan maar. Tegelijkertijd. Dat dat heel bijzonder was, dat had ik niet door, zelf dacht ik vooral dat ik het allemaal helemaal niét kon. En ik wilde zeker NIET de muziek in, zoals mijn ouders. En ik kòn helemaal niet zingen. Vond ik.

Het liep helemaal anders: Vanaf 2004 ben ik uitvoerend pop/jazz-zangeres. En de boeker en de bandleider van mijn bands. Ik studeerde lichte muziek zang (jazz) aan de Schumann Academie in Utrecht. Een aantal jaar lang had ik een eigen boekingskantoor voor livemuziek: ‘Merry Melodies’. Daarnaast gaf ik zangles en kwam mijn pianospelen op een veel hoger plan. Zo gaf ik, voor ik het wist, ook pianoles. Nu ben ik een ervaren zangdocent en vocal coach geworden en geef ik zowel klassiek solopiano-les als ook pop-pianoles. Vooral het neerleggen van een toffe begeleiding op de piano en leuke arrangementjes op de keys is in popmuziek mijn ding. En de bas? Die is sinds kort weer uit het vet: ik bas in de Sessionband van de Muziekfabriek: superleuk!

De combinatie van zingen, pianospelen, andere mensen mijn passie en kennis overbrengen voor dit vak, plannetjes uitwerken en vooral het werken met muzikale mensen maakt mij een heel gelukkig mens.

Over Zingen: “Je stem ontwikkelen is ‘a lovely ride’ in het prettige gezelschap van: jezelf! Als jouw docent mag ik naast je staan en je leren sturen en schakelen. Zo zorgen we er samen voor dat jij een bekwaam chauffeur wordt over jouw klankmogelijkheden. Mijn job is om het beste uit je naar voren halen: je bewust maken van wat je doet, je kennis laten maken met hoe je kàn klinken en je zo ver te krijgen dat jij jouw unieke mogelijkheden ook echt gaat benutten. Daarvoor haal ik echt alles uit de kast: techniek, maar ook voorbeelden en ervaringen. En soms een beetje verbeeldingskracht. Welkom in de les!

Aanvragen Info pakket

Een app sturen
Hulp nodig?
Whatsapp
Hallo! Kunnen we je ergens bij helpen? We zijn niet zo makkelijk bereikbaar als we aan het lesgeven zijn, maar als je je berichtje hier appt nemen we snel contact op. Wil je je inschrijven voor een cursus of een proefles afspreken? Vul dan alvast het aanvraagformulier in 🙂